روش هایی برای نماز خواندن کودکان

نماز کودکان باید در زمان خودش یعنی زمان و موعدی که خداوند زمان آن را تعیین کرده است تکلیف شود و ۲ سال پیش از سن تکلیف باید حرکت آن آغاز شود.

حجت الاسلام دکتر دهنوی گفت: نماز مثل هنر و صنعت است نیاز به تمرین زیاد دارد باید برای وضو گرفتن و نماز خواندن کودکان برنامه ریزی کرد و مکان و موقعیت مناسبی را ایجاد کرد.
dehnavi
حجت الاسلام دکتر دهنوی با حضور در هفدهمین همایش کوثر ولایت و نماز و سبک زندگی اسلامی گفت: در دین اسلام دستورات بسیاری در خصوص لقمه حلال است، لقمه پدر و مادر نباید شک برانگیز باشد چرا که بر نطفه فرزند تاثیر خواهد گذاشت، لقمه حرام دینت، اخلاقت را می گیرد برای همین است که انسان با دل پاک و اندیشه طاهر باید مراقبت کند.
وی گفت، حضرت زهرا(س) که تربیت یافته فرهنگ نبوی است و آوازه اش در جهان پیچیده است، به واسطه اندیشه پاک و دل پاک پیامبر خدا (ع) ظهور یافته است و اگر پدرو مادران برنامه و توجه پیامبر خدا را الگوی خود کنند بسیاری از بیماری های روحی و جسمی را از کودکان دور خواهند کرد.
به گفته این مسئول اهمیت ذکر و یاد نام خدا در هنگام انعقاد نطفه اشاره کرد: تربیت به قول حکیمی ۲۰ سال پیش از تولد است، این نکته بیانگر تاثیرگزاری اندیشه، روحیه و فکر در انسان است که هر یک در زمان انعقاد نطفه تاثیر خود را خواهد داشت.
این مسئول ادامه داد: اسلام عزیز در خصوص تربیت انسان نکات بسیاری را آورده است، مادر و پدر با دانستن آگاهی های دینی در تربیت فرزند مسلمان به خوبی نقش خود را ایفاء خواهند کرد.
وی با تاکید به این مهم که مادر طی دوران بارداری باید هیجانات خود را کنترل کند تصریح کرد: مادران باردار باید بهداشت روحی و جسمی دوران بارداری خود را بدانند و با حفظ آرامش فرزندی آرام را بدنیا بیاورد، فرزندی که در شکم مادر تحت تاثیر هیجانات مادری قرار گرفته ثبات و آرامش ندارد و نمی تواند آموزه های دینی را فرا بگیرد.
حجت الاسلام دهنوی در خصوص سن آموزش نماز در کودکان اظهار داشت: نماز کودکان باید در زمان خودش یعنی زمان و موعدی که خداوند زمان آن را تعیین کرده است تکلیف شود و ۲ سال پیش از سن تکلیف باید حرکت آن آغاز شود.
وی توضیح داد: سند این روایت که کودکان باید از ۷ سالگی شروع به خواندن نماز کنند و اگر نخواندند باید در سن ۱۰ سالگی آنان را زد سند و روایت قابل اطمینان نیست و از احادیث نامعتبر است.
این کارشناس خانواده با تاکید به یکی بودن گفته خداوند و پیامبر اسلام توضیح داد: هنگامی که خداوند سن تکلیف در دختران و پسران را مقرر کرده است چطور ممکن است که پیامبر بیاید و مطلب دیگری را بگوید.
حجت الاسلام دهنوی گفت: پدر و مادر باید نشان دهند که نماز برای آنان جدی است، روش الگویی ۲ بعد دارد و بچه ها در بعد اول باید شاهد توجه جدی ما به نماز باشند.
این مسئول ادامه داد: بعد دوم روش الگویی آثار و پیامدهای نماز است، آثار نماز محبت، احترام و عزت بین اعضای خانواده است کودکی که شاهد این همه اثر و نتیجه باشد دست از نماز نمی کشد.

دهنوی دومین مرحله کارآمد نماز را جلب عنصر عاطفه عنوان کرد و گفت: استفاده از عنصر عاطفه و محبت یکی از اساسی ترین مولفه های یادگیری است، چرا که کلام مزین به عاطفه سرور و میل را در کودک ایجاد می کند.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: کلام لیین و خوش منظر کودک را جلب می کند و در روح او تاثیر می گذارد همچنین پیامبر در این خصوص فرمودند که شیرینی عبادت را در کام کودکان تلخ نکنید.
وی با تاکید به استفاده از روش القای غیر مستقیم برای اقامه نماز کودکان به عنوان سومین راه حل کاربردی برای نمازخوان شدن کودکان اظهار داشت: قرآن کریم با روش به در بگو دیوار بشنود یعنی القای غیر مستقیم برای جلب نظر و راهنمایی بشر استفاده کرده است و ما می توانیم از همین روش برای القای تفکر نماز در کودکان استفاده کنیم.
این مسوول خاطر نشان کرد: روش دیگر برای ادای نماز کودکان تداعی معانی است که همراه با یک آموزه و یا یک خاطره تکرار شود آموزه ای که همراه با تکرار خاطره خوبی است مانند جشن تکلیف در کودکان که ثمرات بسیار زیادی در سالهای بعدی زندگی کودکان دارد.
روش تلقین به نفس به عنوان یکی دیگر از راهبردهای اجرای نماز است، روش تلقین به نفس امروزه یک دانش است و تلقین به ضمیر ناخودآگاه کودک احساس عزت او را بیشتر می کند وقتی به کودک القاء می شود که تواهل نمازی حتی اگر نماز خوان نباشد ناخواسته خود را اهل آن می بیند و به آن مقید می شود.
همایش کوثر ولایت با همت ستاد اقامه نماز استان البرز و نواحی آموزش و پرورش این استان برگزار شد.
منبع:تلاشگران البرز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>